نقش تمایز در برندسازی
یکی از ارکان برندسازی تمایز است که ما را از بقیه متمایز میسازد و دلیل انتخاب ما توسط مشتری را مشخص میسازد. یکی از مهمترین موضوعاتی که پیرامون تمایز وجود دارد مطلوب یا نا مطلوب بودن آن است. بسیاری بر این باورند که فقط تمایزاتی برای مشتری جذابند که منطقی و قابل توجیه باشند، مثلاً کیفیت، سرعت، میزان کالری یک غذا یا چیزهای دیگر.
نکته مهمی که در مورد مطلوبیت نقطه تمایز وجود دارد، این است که یا نقطه تمایز از نظر مشتری مطلوب است یا ما آن را با تبلیغات ، روابط عمومی و تکنیکهای دیگر به ذهن مشتری منتقل میکنیم.
بسیاری از ما میدانیم که یکسری از محصولات و کالاها مشتری ندارد، ولی تنها دلیلی که از آنها استفاده میکنیم، مطلوبتی است که در ذهن ما توسط شرکت تولید کننده ایجاد شده است .
ما میدانیم نوشابه مضر است، ما میدانیم که پیتزا چه بلایی بر سر معدهمان میآورد و حتی از اثرات استفاده از یکسری لوازم آرایشی و بهداشتی آگاهیم اما حتماً چیزهای مهمتری مثل طعم خوش، احساس برتری، یا زیبایی درذهن ما ضررها را توجیه کرده و ما را به سمت خرید سوق میدهند.
من همیشه در کارگاهها و سمینارها مثال Red Bull را میزنم و میگویم: درست است که رد بول نوشابه انرژی زاست، اثرات خوبی از نظر ظاهر دارد اما چرا از اثرات مخرب قند زیاد آن و … میگذریم و آن را انتخاب میکنیم؟
شاید دلیلش احساس برتری و حس خوشایند استفاده از یک نوشیدنی برند و به نسبت گران باشد. اگر محصولات و خدماتتان نقاط تمایزی ندارند یا به اندازه کافی نقاط تمایزتان را به مشتری اطلاع رسانی نکردهاید، از همین امروز دست به کار شوید.
ضمناً فراموش نکنید که حتماً مشتری نقاط تمایز منطقی را تایید نمینماید و میتوانید به سمت یک نقطه تمایز جدید بروید و آن را به ذهن مشتری القا کنید.
برای اینکه بتوانید در این کار موفق باشید میتوانید به مدت یک هفته دلیل انتخابهایتان را بررسی کنید و ببیند چرا از یک فروشگاه یا رستوران یا … خرید میکنید. چند درصد از این تمایزات از طرف فروشنده القا شده و چند درصد آنها لزوماً مهم و موثر نیستند ولی شما را به خرید وا می دارند؟
منبع: اقیانوس آبی