برندسازی به وسیله روابط عمومی تجاری
برندسازی به وسیله روابط عمومی تجاری
یک برنامه روابط عمومی همیشه روند استانداردی داشته که در آن از استراتژیهای مشخصی همچون ارتباطات رسانهای، انتشار خبر رسمی و برگزاری همایشها استفاده میشده تا بتواند داستان برند را به گوش مخاطبان برساند. اما با قدرت گرفتن اینترنت و فراگیری تکنولوژیهای مختلف، این روند دستخوش تغییرات اساسی و عمدهای شده است. البته اصل داستان روابط عمومی و هسته اصلی آن همیشه بدون دست و بکر مانده و هیچگاه وابسته به زمان و مکان نبوده است. این اصل همان داستان سرایی است.
با روابط عمومی تجاری، داستان های جذاب تولید کنید
در پشت پرده هر برند، شرکت و شخص داستانی نهفته است. این داستان میتواند در رابطه با فلسفه شرکت و یا صاحب آن باشد، اما هیچگاه صرفا در رابطه با محصول نیست. زیرا داستان باید به گونهای باشد که شبیه تبلیغ نباشد، اگر داستان شما مستقیما به محصول اشاره داشته باشد تبلیغ خواهد بود. این نقش روابط عمومی است که داستان برجستهای ایجاد کند که به برندینگ محصولکمک میکند.
مهم نیست که شرکتی هستید با پیشینهای زیاد و درآمدی میلیاردری یا استارتاپی تازه کار که در پی جمع آوری سرمایه گذار برای ادامه حیات خود است، مهم این است که هر برندی داستان خودش را دارد. باید توجه داشته باشید که هر سازمان و شرکتی نیاز به استفاده از ابزار روابط عمومی تجاری برای برندسازی دارد و باید با زبان خود با مخاطبان و مشتریان بالقوه خود صحبت کند. برای این کار باید دو اصل کلی را مدنظر داشته باشید که در ادامه خواهند آمد.
اصل اول بر داستان سرایی استوار است
کسانی که کار روابط عمومی انجام میدهند باید داستان سراهای خوبی باشند و از زیر و بم کسب و کار خود آگاه باشند تا بتوانند داستانها و محتوای مربوط به کار را به درستی و با قوت بالا منتشر کنند. آنها باید بتوانند در مورد دید شرکت، چگونگی تعامل با شرکت، کارهای صورت گرفته و فعالیتهای اجتماعی سازمان و همچنین داستان محصولات شرکت به گونهای جذاب و گیرا صحبت کنند. البته منظور از داستان سرایی ارائه مطالب به گونهای ساده و مینیمال برای کسب بیشترین بازخورد از سمت کاربران است .برای نوشتن داستان و خبر خود زمان بگذارید و آن را چند بار بازبینی کنید. از نقطه نظر کاربر به موضوع نگاه کنید و ببینید میخواهید چه مطلبی را به گوش خواننده برسانید.
اصل دوم بر انتشار خبر استوار است
پیشتر برای انتشار خبر تنها از روزنامهها استفاده میشد. اما امروزه با گسترش فضای اینترنت و وجود کاربران در این فضاها کانالهای ارتباطی بوجود آمدهاند که کاربران بیشتری به خود جلب میکنند.
برای انتشار اخبار و داستانهای خود میتوانید از خبرنگاران و روزنامه ها و مجلات استفاده کنید. همچنین رابطه خود با سایتها و خبرگزاری های اینترنتی را نیز قوی کنید. همچنین برای انتشار داستانهای خود میتوانید از رسانههای خودتان همچون وبلاگ سایت و شبکههای اجتماعی استفاده کنید و دیگران را از داستان مورد نظر خود مطلع کنید. با استفاده از این دو اصل کلی قادر خواهید بود صدای خود را رساتر پخش کنید تا دیگران شما را ببینند و برند شما در اذهان مشتریان نقش ببندد.
حال که این دو کار را انجام دادیم بایستی گفت که امروز عصر روابط عمومی تجاری است و برند سازی مهمترین کار روابط عمومی تجاری به حساب می اید. ما اغلب میگوییم در انجام امور مربوط به روابط عمومی برندها مزایایی نهفته است که می توان بهره های زیادی از آن در بازاریابی برد. اما واقعا چه چیز خاص و ارزشمندی در آن نهفته است و چرا باید کسب و کارها روی این روش سرمایهگذاری کنند؟
این روش های ساده و قدرتمند روابط عمومی تجاری را بخوانید و از آنها در کسب و کار خود حتما استفاده کنید
- روابط عمومی تجاری با نفوذ در هر بازاری، اطلاعات طلایی برای شما به ارمغان می آورد
روابط عمومی قادر به رسیدن به بازارهای منحصر به فرد با تکنیکهای سنتی، دیجیتالی و تجربی است. روابط عمومی تجربی و دیجیتالی هردو میتوانند ارتباط موثرتری با بخشهای خاصی که تکنیکهای بازاریابی سنتی پاسخگوی آنها نیست برقرار کنند.
آیا مخاطبان شما مسن هستند؟ روابط عمومی میتواند به شیوه خاصی عمل کرده و به آنها دست یابد. آیا جوان هستند؟ روابط عمومی به آنها نیز میتواند دست یابد. آیا آنها مشکوکاند؟ کنجکاوند؟ روابط عمومی تمامی این موارد را پوشش میدهد.
- با روابط عمومی تجاری و اندکی دانش فنی ، سئو سایت خود را بالا ببرید
روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروههایی که با سازمان در ارتباطند انجام میدهد. روابط عمومی برای شما از سایتهای باکیفیت لینک ایجاد میکند، اگر سررشتهای در سئو داشته باشید این خبر خوبی برای شما خواهد بود. لینکهای معتبر برای افزایش رتبهی شما به ویژه در صنایع رقابتی ضروری هستند.
برای این منظور کسبوکاری که بتواند رسانهی باکیفیتی را انتخاب کند و داستان خود را در آن منتشر کند، از نظر موتورهای جستجو بسیار ارزشمند خواهد بود.
- هر کجا و هر زمان که مردم هستند ، روابط عمومی تجاری هم وجود دارد
در مقایسه با دیگر روشهای بازاریابی، روابط عمومی به سادگی و در زمان کمتری مرزهای پلتفرمهای مختلف را میپیماید. برای مثال رقابت در روابط عمومی تنها به تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام محدود نمیشود. میتوان آن را بخشی از یک رسانهی اجتماعی عظیم یا کمپینهای چاپی و دیجیتالی دانست. در واقع روابط عمومی در هر بستری که مردم در آن حضور دارند وجود دارد.حتی یک پیاده روی ساده صبح جمعه در یک پارک شلوغ!
۴-روابط عمومی تجاری یک موجود کاملا زنده و انسانی است
ویژگی منحصر به فرد روابط عمومی این است که ذاتا انسانی است، روابط عمومی ابزاری نیست که یک ربات قادر به ایجاد آن باشد. برای مثال، تمامی آگهی ها و مقالات منتشر شده باید توسط یک انسان نوشته شوند و قبل از اینکه به دست مخاطبان برسند باید از فیلتر هیئت تحریریه بگذرند. روابط عمومی همیشه یک شخصیت انسانی است. احساسات انسانی بازاریابی را بهتر میکند و روابط عمومی را نسبت به سایر کانالها ارتقاء می بخشد.
۵-با روابط عمومی تجاری برای برند حود اعتماد جذب کنید
روابط عمومی باعث ایجاد اعتماد میان خود و مشتریهای بالقوهتان میشود. مردم از تبلیغات سنتی آگاهی دارند و عقایدشان در اینباره شکل گرفته است، اما روابط عمومی میتواند در سطوح شخصیتری به آن دست یابد. این کار میتواند نظرات را راجع به برند مورد نظر تغییر دهد.
مردم به پیامهایی که مستقیما از یک برند دریافت کنند اعتماد نخواهند داشت. این دسته از مردم به تایید شخص ثالث در رابطه با خرید یک محصول خاص بیشتر اعتماد دارند. برای مثال، یک وبلاگ نویس که درباره تجربیاتش از استفاده از یک برند نوشته است، خوانندگانش تحت تاثیر نظر این وبلاگ نویس و ارزیابی محصول، به محصول مورد نظر روی آورده و حتی نظرات وی را بین بقیه ی افراد پخش می کنند. روابط عمومی با نشان دادن این موضوع که چرا برند وی مهم است، اعتبار خود را به دست می آورد .بسیاری از برندهای بزرگ با روابط عمومی از بحران های بزرگ سر برآورده اند.
۶ – اعتماد به نفس کارکنان خود را با روابط تجاری بالا ببرید
نه تنها روابط عمومی روی خروجی یک شرکت تاثیر می گذارد، بلکه تاثیرات مثبتی نیز بر روی اعضای شرکتها دارد. روابط عمومی مارکها را ترویج می دهد و مشتریان را از وجود آنها آگاه می سازد، که این کار به نوبه خود تعداد متقاضیان را افزایش میدهد. این یک راه عالی برای اطلاعرسانی عمومی درمورد ابتکارات روابط خدمات به مشتریان (CSR) است. علاوه بر این، روابط عمومی با ایجاد حس افتخار در کارکنان نسبت به رشد کسب و کارشان، روحیه کارکنان را افزایش می دهد. و صاحبان شرکتها نیز می توانند به برجسته شدنشان در رسانهها افتخار کنند. شما باید از این نوع تبلیغات واقعی در راستای قدرتمندسازی خود و برندتان بهره گیرید. پس با روابط عمومی تجاری به کسب و کار و برند خود هویت بخشیده و به ارتقای ارزش محصولات آن کمک کنید.
سپهر حلاجیان – مشاور روابط عمومی تجاری