خطاهای بزرگ زبان بدن
13 خطای بزرگ زبان بدن که موجب می شود شما در جلسات کاری بد به نظر برسید!
"زبان بدن یک ابزار بسیار قدرتمند است. ما قبل از اینکه سخن بگوییم، زبان بدنمان سخن می گوید، و ظاهرا 80 درصد از آنچه در یک محاوره می فهمید با زبان بدن خوانده می شود نه کلمات!" دبورا بول؛ نویسنده و مدیر خانه ی اپرای سلطنتی
بدن ما زبان خاص خودش را دارد و حرف هایی که می زند همیشه خوب و خوشایند نیست. زبان بدنتان احتمالا جزئی از شخصیت شما گشته، و این نکته ایست که ممکن است تا به حال به آن فکر نکرده باشید. اگر این موضوع درست باشد، وقت آن رسیده تا فکری به حال آن کنید چرا که ممکن است حرفه و شغل خود را از بین ببرید.
شرکت تَلنت اسمارت با آزمایش بیش از یک میلیون آدم دریافت 90 درصد از آنها یی که دارای هوش عاطفی/هیجانی بالا هستند، واقف به قدرت سیگنال های غیر گفتاری خود در ارتباطات می باشند. دکتر تراویس برادبری؛ رئیس این شرکت می نویسد: وقتی دارید سخت کار می کنید و برای رسیدن به هدفتان هر کاری انجام می دهید، هر چیزی که موجب پیشرفت شما می شود، قدرتمند بوده و راه شما برای رسیدن به موفقیت را هموار می سازد. فقط حواستان باشد که قربانی هیچ یک از خطاهای فاحش زبان بدن که در ذیل می آید نشوید:
1. ژست اغراق آمیز؛ باعث می شود که شما در حال بسط دادن واقعیت (خالی بندی) دیده شوید. بهتر است دست های خود را آزاد کرده و کف دستتان را نشان دهید تا با این کار وانمود کنید که چیزی برای مخفی کردن ندارید.
2. دست به سینه؛ یک سد فیزیکی ایجاد می کند و نشان از آن است که شما در مواجهه با حرفی که طرف مقابل می زند باز و پذیرا نیستید. فرقی نمی کند که گفتگوی شما لذت بخش بوده و لبخند بزنید چرا که طرف مقابلتان این حس را پیدا می کند که می خواهید او را در محاوره مغلوب کنید. حتی اگر شما در حالت دست به سینه راحت تر هستید، برای ارتباط برقرار کردنِ بهتر، باید این ژست را عوض کنید.
3. نا هماهنگی؛ میان حرف ها و وضعیت فیزیکی بدنتان موجب می شود که طرف مقابل حس کند که یک جای کار ایراد دارد و این سوء ظن در او ایجاد شود که شما در صدد فریب او می باشید، هر چند که شما ندانید چرا و چگونه. به عنوان مثال، لبخندی عصبی و رد کردن یک پیشنهاد در یک مذاکره به شما کمک نمی کند چیزی را که می خواهید بدست آورید بلکه طرف مقابل را بر آن میدارد که نتواند با شما کار کند؛ چرا که او فکر می کند چیز دیگری در نظر دارید.
4. فاصله گرفتن از دیگران؛ یا وارد نشدن در محاوره حاکی از آن است که شما به بحث پیش رو علاقه ای نداشته و راحت نیستید و احتمالا حتی به گوینده ی سخن اعتمادی ندارید. سعی کنید وارد گفتگو با کسی که سخن می گوید شده و به نشانِ گوش دادن به حرف های او سر خود را آرام تکان دهید. این نشان دهنده تمرکز و توجه کامل شما به وی می باشد.
5. خمیده و افتاده بودن؛ نشان دهنده این است که شما خسته شده و هیچ علاقه ای به جایی که در آن هستید ندارید. شما هیچ وقت به رئیستان نمی گویید: "من نمی فهمم چرا باید به حرف های شما گوش بدم"، اما اگر خمیده باشید لزومی به گفتن آن نیست چرا که وضعیت بدنتان با صدای بلند و خیلی شفاف این حرف را می گوید!
"مغز انسان قدرت جسم را با فضایی که وضعیت بدنی طرف مقابل وی در آن اشغال می کند، یکسان می کند! صاف ایستادن و به عقب کشیدن شانه ها یک حالت قدرتمندانه است. این وضعیت فضای بیشتری از مغز طرف مقابل را پر می کند و بر عکس آن وقتی شانه ها افتاده، فضای کمتر را اشغال کرده و منعکس کننده قدرت کمتر است. حفظ حالت خوب؛ فرمان به احترام بیشتر داده و تعهد دو طرف در محاوره را ارتقا می دهد."
6. اجتناب از تماس چشمی؛ ایجاد کننده حالتی است که شما دارید چیزی را مخفی می کنید و این سوء ظن را بر می انگیزد. کمبود تماس چشمی همچنین حاکی از فقدان اعتماد به نفس و علاقمندی بوده که شما خواهان ارتباط در یک جلسه کاری نیستید. ارتباط چشمی پایدار، از سوی دیگر، به معنای فرافرستادن اعتماد به نفس، رهبری، قدرت، و هوش است.
7. تماس چشمی شدید و زل زدن در چشمان مخاطب؛ ممکن است این برداشت را ایجاد کند که شما فردی مهاجم بوده و در صدد چیرگی بر طرف مقابل خود می باشید.
8. نگاه کردن به ساعت (موبایل/تبلت)؛ در حالی که با یکی حرف می زنید علامتی واضح برای بی احترامی، باد و غرور است و این این پیام را می رساند که شما کارهای بهتری دارید که انجام دهید و خیلی هم مشتاق به ترک محاوره هستید.
9. سر تکان دادن بیش از حد؛ این سیگنال را می فرستد که شما برای تایید شدن نگران هستید. مردم ممکن است فکر کنند سر تکان دادن های زیاد شما تلاشی است برای موافقت خود با چیزی که موافق آن نیستید و یا فهمیدن چیزی که نمی فهمید.
10. بی قراری؛ و یا موها را مرتب کردن حاکی از آن است که شما نگران و یا بیش از اندازه پر انرژی می باشید. مردم ممکن است این گونه برداشت کنند که بیش از اینکه نگران درست انجام دادن کارتان باشید، شما نگران وضعیت ظاهری خود هستید.
11. اخم کردن؛ و یا اظهار نا خشنودی این پیام را می رساند که شما با آدم های اطراف خود ناراحت هستید هر چند آنها هیچ کاری به مود و حالت روحی شما نداشته باشند. اخم کردن، مردم را از اطراف انسان دور می کند چرا که آنها حس می کنند مورد قضاوت قرار گرفته اند. لبخند، به هر حال، این پیام را می رساند که شما دارای ذهنی باز، فردی مورد اعتماد، و یک دوست هستید. همچنین مطالعات ام آر آی نشان می دهد که مغز انسان ها به فردی که لبخند می زند، پاسخ مطلوب داده که این یک تاثیر مثبت ماندگاری می گذارد.
12. شُل دست دادن؛ حاکی از فقدان اختیار، قدرت و اعتماد به نفس می باشد و در نقطه مقابل؛ دست دادن خیلی محکم حاکی از تلاش برای تهاجم و سیطره می باشد که البته به همان اندازه بد است! دست دادن خود را با طرف مقابل منطبق کنید اما حواستان باشد که همیشه محکم باشد.
13. خیلی نزدیک شدن؛ این سیگنال را به طرف مقابل می رساند که شما هیچ احترامی برای او و حریم شخصی وی قائل نیستید. این کار باعث می شود آدم های اطراف شما وقتی حضور دارید احساس ناراحتی کنند.
جمع بندیاجتناب از این خطاهای بزرگ زبان بدن؛ به شما کمک می کند که ارتباطات قوی تری را به لحاظ حرفه ای و شخصی شکل بدهید..."البته به شرط داشتن نیت، طرز فکر، نگرش و رویکرد مثبت چرا که؛ از کوزه همان برون تراود که در اوست!"