برنامه موفق برندسازی
برنامه موفق برندسازی درون سازمانی
برای مدیران و مجریان برنامههای برند همیشه این سوال مطرح بوده که از چه روش یا الگویی استفاده کنند تا برنامه برندسازی درون سازمانی موفقی داشته باشند. اهمیت این سوال از آنجا بیشتر میشود که هزینههای سنگین آموزش و برقراری ارتباط با کارکنان هر چند یک سرمایهگذاری بلندمدت است اما ممکن است هدف اصلی برندسازی درون سازمانی که رسیدن به هارمونی و زبان مشترک بین کارکنان و در نتیجه رسیدن به تغییرات رفتاری پایدار در راستای هویت برند است را ایجاد نکند، یا حداقل اینگونه به نظر برسد که هزینهها با نتایج به دست آمده همخوانی ندارد. از آنجا که برندسازی درونسازمانی عملا یک اقدام فرهنگی با تاکید بر کدها و ارزشهای تعریف شده در جوهرهبرند به حساب میآید و میتوان آن را به اختصار یک برنامه تغییر فرهنگی-رفتاری دانست، داشتن یک الگوی مشخص و گام به گام و استمرار در اجرای آن شانس دستیابی به اهداف آن را بالاتر میبرد. بنابراین با این تصور که برنامه برندسازی درون سازمانی قرار است برای سازمانی موجود اجرا شود این مراحل به ترتیب توصیه میشود:
مرحله اول: شناخت سازمان از درون و برنامهریزی نیازهای تغییر
هیچ برنامه از پیش طرحریزیشدهای رسیدن به اهداف برند درون سازمانی را ضمانت نمیکند، چون ارزشهای فرهنگی و قواعد غیررسمی موجود در سازمانها، مثل اثرانگشت منحصربهفرد و غیرقابل تقلید است. بنابراین در اولین فاز کار برندسازی درونسازمانی