اصول برندینگ و روش های برندسازی
برندسازی صرفا با تبلیغات صورت نخواهد گرفت، بلکه این یک کار بلندمدت لازم دارد. کاری که باید بر مبنای اخلاقمداری و مشتریمداری و راستگویی شکل بگیرد. برند نشانهای است که مشتری به آن اعتماد میکند و مفهومی همیشه در ذهن او باقی خواهد ماند، اما علامت تجاری صرفا یک مقدمه است و هر علامت تجاری صرفا به برند تبدیل نمیشود و لازمه آن جلب اعتماد دائمی و همیشگی مشتری و مردم است. جالب است بدانید یک برندزمانی برند است که حتی اگر شما کالای تولیدی آن برند را نخرید، همیشه آن را در ذهن داشته باشید و شاید هم حسرت داشتن آن را بکشید! اما علامت تجاری چیزی است که همیشه تغییر میکند و فقط شما را به سوی یک کالا راهنمایی میکند. توجه داشته باشید که نشانه تجاری شما را به سوی کالا میرساند و ممکن است کوتاهمدت باشد، اما برند در ذهن شما مفهومسازی میکند و یک موضوع بلندمدت و شاید همیشگی است.
متاسفانه در ایران به دلیل بیتوجهی صاحبان برخی کسب و کارها و صنوف مختلف به وعدههای ارائه شده در تبلیغاتی که دارند یا بیتوجهی به اخلاق حرفهای کسب و کار، این نشانههای تجاری موجود هرگز حتی به مرحله اولیه برندسازی هم نرسیده است، چه رسد به اینکه برندی ایجاد و ارائه شده باشد.
برندی مناسب و خوب است که دارای این شرایط باشد:
۱) از لحاظ قانونی قابل پشتیبانی باشد
۲) تلفظ آن ساده و روان باشد
۳) به خاطر سپردن آن آسان باشد
۴) شناسایی و تشخیص آن کار دشواری نباشد
۵) توجه افراد را جلب کند
۶) مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد
۷) پیام محصول یا شرکت تولیدکننده را به همراه داشته باشد
۸) موقعیت محصول را در میان محصولات رقیب مشخص سازد.