برندسازی و مدیریت برند
برندسازی و مدیریت برند
مقوله برندسازی و مدیریت برند امروزه طرفداران متعددی در دنیای بازاریابی دارد. برند هم برای مشتری هم برای سازمان ارزش آفرینی میکند.در واقع امروزه برخورداری از برند تجاری قوی یک مزیت رقابتی محسوب میشود.در این مقاله با بررسی تعداد بیشماری از مقاله هایی که در زمینه برند و برندینگ بودند،برند و مدیریت برند مورد مطالعه قرار گرفته است و،تعاریفی از برند توسط محققان متفاوت گرداوری شده است. بعد از ارایه تعریف و معرفی برند، هویت برندو این موضوع که اهمیت بسیاری دارد، مطرح میشود.در ادامه به شخصیت برند پرداخته میشود. در سالهای اخیر استفاده از استعاره انسان و شخصیت بخشی به برند در مطالعات مختلف بررسی شده است.و همچنین ارزش ویژه ی برند و وفاداری به برند و نقش روابط عمومی در برند سازی در ادامه مورد بحث قرار میگیرد.ارزش ویژه ی برندطبق نظر آکر شامل پنج عامل اولیه به منظور خلق ارزش برای شرکت و ارزش ویژه ی برندطبق نظر آکر شامل پنج عامل اولیه به منظور خلق ارزش برای شرکت و مصرف کنندگان است.وفاداری به برند نیز یکی از این پنج عامل میباشد که اهمیت بسیاری در بقای برند دارد.و در انتها به نقش روابط عمومی بعنوان کمک دهنده برای حفظ و خوشنامی برند پرداخته میشود
امروزه در دنیای کسب و کار و همچنین علم بازاریابی،برند،برندسازی،راهبردهای برند،مدیریت برند و مانند آن،از دسته واژه های پر کاربرد و بسیار مهم هستند.برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیک جزو دارایی های با ارزش شرکت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب میشوند. برند یک نام،عبارت یا اصطلاح،نشانه،علامت،نماد،طرح یا ترکیبی از آنها میباشد که هدف معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه میکنند و به این وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز میسازند.از جمله مزایای برند برای شرکت ها میتوان به مواردی چون:افزایش وفاداری مشتری،افزایش سود آوری،جلوگیری از ورود رقبای جدید،کاهش آسیب پذیری در مقابل رقبا و کاهش هزینه های تبلیغات اشاره کرد.در سالهای اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند که ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شرکت ها در درون محصولات و خدمات نیست،بلکه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان پدید می آورد. در دنیای امروز تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخاب های فراوانی رو به رو باشند و همچنین هزینه ی جذب مشتریان جدید پنج برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری،تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست،بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خرید هایی است که مشتریمیتوانسته در طول زندگی خود انجام دهد.پس وفاداری مشتریان در حقیقت یک مزیت رقابتی برای شرکت ایجاد میکند چرا که مشتریان وفادار سبب صرفه جویی در هزینه های بازاریابی شرکت می شوند. مطالعات انجام شده در مورد برند بیانگر این است که برندها دارای شخصیت هستند. یکی از عوامل مهم در شکل گیری وفاداری مشتریان به محصولات و خدمات و در حالت کلی به برند یک سازمان،تصویری است که از شخصیت آن برند در ذهن مشتریان نقش می بندد.آکر شخصیت برند را یکی از ابعاد اصلی هویت برند و به عنوان نزدیک ترین عامل اثر گذار بر تصمیم خرید معرفی کرده است. نیز بر این عقیده است که شخصیت برند عاملی برای تجزیه تحلیل پاسخ مشتری به برند و یا محصولات با نام آن برند است.به طور کلی زمانی که ویژگی های شخصیتی برند در اذهان مشتریان فعال باشند،شخصیت برند بر رفتار خرید و گرایش آنان جهت خرید مجدد برند تاثیر میگذارد.بنابر این چنانچه شخصیت برندخوب طراحی شود تاثیر شگرفی بر فرایند تصمیم گیری و انتخاب برند توسط مشتری خواهد. به علاوه شخصیت برندمطلوب پیامد هایی چون بهبود ارزش ادراک شده و ایجاد وفاداری در مشتریان دارد
فراوانی به منظور ایجاد و حفظ ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری به منظور شناسایی اهمیت ارزش مشتری برای شرکت ها باید صورت بگیرد.ارتباط با مشتری یکی از راههای مناسب برای رشد و ترقی و افزایش ارزش برند است. ظهور وپیدایش روابط عمومی از اوائل قرن بیستم میلادی در کشور آمریکا و چند کشور اروپایی و حدوداً از سال ۰۲۳۱ به بعد در ایران می باشد . روابط عمومی هم از جمله موارد مهم و تاثیر گذار در بقا ی برند و افزایش وفاداری مشتریانمی باشد. کارشناس روابط عمومی با شناخت کامل مشتری می تواند انگیزه جذب را افزایش دهد. روابط عمومی به عنوان یک تکنیک حمایت از بازار، به خوبی شناخته شده است.تعریف روابط عمومی در یک جمله به مفهوم:آینه ی تمام نمای یک موسسه می باشد. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند .روابط عمومی مسئله ایست که با تبلیغات بی ارتباط نیست البته کاری که امروزه روابط عمومی برای خلق یک برند جدید میتواند انجام بدهد،تبلیغات یا از انجام آن عاجز است یا با هزینه ای به مراتب بیشتر آن را انجام میدهد