فن سخنوری و سخنرانی
برندسازی و ساخت برند |
آیا تا کنون به سخنرانیها و هنرنمایی مدیران و رهبران بزرگ دنیای کسبوکار و نوآوری توجه کردهاید؟ آیا سخنرانی معروف و ماندگار استیو جابز در دانشگاه استنفورد را به یاد دارید؟ یا مراسم معرفی مدلهای جدید آیفون یا گلکسی را؟ اگر به این سخنرانیها و مراسم به یادماندنی نگاهی دقیقتر بیندازید، درمییابید که اغلب آنها دارای ویژگیهای مشترکی هستند که بر تاثیرگذاری و نفوذ کلام در شنوندگان و مخاطبان میافزاید. مدیران جوان و کم تجربهای که معمولا از فنون و رموز سخنرانیهای تاثیرگذار بیبهرهاند، باید خیلی زود خود را به آنها مجهز کنند و آن تاثیری که از آنها بهعنوان رهبر یک سازمان کاری انتظار میرود را بر افرادشان، مشتریان، سهامداران و حتی رقبا بگذارند. در ادامه توصیههایی ارائه خواهد شد که بهکار بستن آنها از سوی مدیران کم تجربه و تازهکار میتواند باعث افزایش نفوذ کلام و تاثیرگذاری فزاینده آنها بر دیگران شود.
سخنرانیتان را کاملا غیرمنتظره و جذاب آغاز کنید
30 ثانیه تا یک دقیقه اول هر سخنرانی را میتوان «ثانیههای طلایی» نامید، چرا که در همین لحظات است که مخاطبان حد و اندازه شما را میسنجند و عیار شما مشخص میشود. در همین زمان است که میتوانید بهگونهای سخن بگویید که تمام سالن یا محل برگزاری جلسه ناگهان به سکوت فرو میرود و تمام توجهها به سوی شما معطوف میشود. برای نمونه، به چگونگی آغاز سخنرانی ماندگار و تاثیرگذار استیو جابز در سال 2005 در دانشگاه استنفورد توجه کنید که سخنانش را این گونه آغاز کرد:
«حقیقت را باید گفت؛ من هیچ گاه از هیچ دانشگاهی فارغالتحصیل نشدم و امروز برای من روزی استثنائی است، چرا که در مراسم فارغالتحصیلی شما از دانشگاهی شرکت میکنم که سالها پیش فقط یک ترم در آنجا درس خواندم و سپس آنجا را برای همیشه ترک کردم. اکنون پس از سالها بازگشتهام تا در جشن فارغ التحصیلی شما شرکت کنم. در اینجا میخواهم سه داستان از زندگیام برایتان تعریف کنم که اولینشان پیش از تولدم آغاز شد...» شما نیز باید سخنرانی خود را در جلسات یا گردهماییهای کاری به گونهای باشکوه و تاثیرگذار شروع کنید که تمام توجهها را به سمت خود جلب کنید و بر نفوذ کلامتان بیفزایید.
یک خط داستانی قوی و منسجم ایجاد کنید
همه انسانها بهطور طبیعی دوست دارند به داستانها و قصهها گوش فرا دهند و تاثیرگذاری مسائلی که در قالب داستان بیان میشوند به مراتب بیشتر از سایر روشهای ارائه شده است. بنابراین یکی از بهترین راهها برای افزودن بر نفوذ کلامتان بر شنوندگان که میتوانند شامل کارکنان، سهامداران، مشتریان، سرمایهگذاران و حتی رقبا باشند این است که ایدهها و نکات مورد نظرتان را بهصورت داستان و روایت بیان کنید. این داستانها میتوانند از تجربیات واقعیتان سرچشمه گرفته باشند.
در سخنرانیتان از تصاویر استفاده کنید
بهعنوان یک مدیر و رهبری که میخواهد بر ذهن مخاطبانش تاثیر بگذارد، باید به یاد داشته باشید که تنها بهکار گرفتن حس شنوایی افراد کافی نیست و در سخنرانیهایتان باید برای فعال کردن حس بینایی مخاطبان نیز برنامهای داشته باشید و چه چیزی بهتر از ارائه تصاویری که درک کاملتری از منظور شما را در ذهن شنونده پدید میآورند؟
کم گوی و گزیده گوی
اصطلاحی در میان کارکنان وجود دارد که معروف است به «مرگ بر اسلاید.» تجربه نشان داده هیچ چیز برای مخاطبان و شنوندگان سخنان شما آزاردهندهتر از اسلایدهای پرشمار و در برخی موارد بیاهمیت نیست. بنابراین اگر قرار است اسلایدهایی را در حین سخنرانیتان ارائه دهید، آنها را به حداقل ممکن کاهش دهید.
مخاطبان را به مشارکت و سخن گفتن وادار سازید
صحبتهای یک سویه که در آن سخنران بهطور مداوم حرف میزند و شنوندگان باید فقط شنونده باشند بسیار خستهکننده خواهد بود و از تاثیر کلام سخنران میکاهد. پس چه بهتر که به مخاطبان نیز فرصت صحبت کردن و مشارکت بدهید و به این وسیله برای آنها ارزش قائل شوید تا آنها نیز برای صحبتهای شما ارزش قائل شوند. همیشه به یاد داشته باشید که هدف ما از سخنرانی صرفا بیان یکسری مسائل و سپس ترک محل نیست، بلکه هدف تاثیرگذاری و حصول اطمینان از نفوذ کلام بر شنونده است.
فقط بر نشان دادن اسلاید تمرکز نکنید
زمانی که دارید برای دیگران سخنرانی میکنید و در حال نشان دادن اسلایدهای متعدد هستید به یاد داشته باشید که اگر قرار بود تمام وقتتان را صرف نشان دادن اسلاید کنید، پس اصلا نیازی به برگزاری گردهمایی نبود و شما میتوانستید این کار را بهصورت مجازی انجام دهید. بنابراین در بین پخش اسلایدها دقایقی را به بیان پارهای نکات عینی یا ذکر تجربیات شخصیتان و گوش کردن به نظرات دیگران اختصاص دهید.
تماس چشمی فراموش نشود
برخی از مدیران کم تجربه ترجیح میدهند زمان سخنرانی کردن یا نشان دادن اسلایدها سرشان را روی کاغذ یا صفحه نمایشگر بگیرند و در نتیجه از تماس چشمی با دیگران خودداری میکنند، درحالیکه این کار از جهات مختلف اشتباه است. این کار از یکسو بهعنوان علامت فقدان اعتماد به نفس شخص سخنران تلقی میشود و از سویی دیگر شنوندگان را از نگاه کردن به سخنران و برقراری تماس چشمی با او محروم میکند که همه اینها در نهایت باعث کاهش نفوذ کلام سخنران میشود. بهطور کلی مدیران جوان و تازه کار باید چهرهای از خود در حین سخنرانی و ارائه مسائل در جلسات کاریشان به کارکنان، اعضای هیاتمدیره، سهامداران و مشتریان نشان دهند که بر جذبه و اقتدار آنها بیفزاید، نه اینکه از آنها یک فرد متزلزل و بیاعتماد به نفس نمایش دهد که نمیتوانند جملهای را بدون اسلاید یا متن به زبان بیاورند یا اینکه سخنران تاثیرگذاری نیستند.
منبع: Forbes - donya-e-eqtesad.com/
مترجم: سید حسین علوی لنگرودی
30 ثانیه تا یک دقیقه اول هر سخنرانی را میتوان «ثانیههای طلایی» نامید، چرا که در همین لحظات است که مخاطبان حد و اندازه شما را میسنجند و عیار شما مشخص میشود. در همین زمان است که میتوانید بهگونهای سخن بگویید که تمام سالن یا محل برگزاری جلسه ناگهان به سکوت فرو میرود و تمام توجهها به سوی شما معطوف میشود. برای نمونه، به چگونگی آغاز سخنرانی ماندگار و تاثیرگذار استیو جابز در سال 2005 در دانشگاه استنفورد توجه کنید که سخنانش را این گونه آغاز کرد:
«حقیقت را باید گفت؛ من هیچ گاه از هیچ دانشگاهی فارغالتحصیل نشدم و امروز برای من روزی استثنائی است، چرا که در مراسم فارغالتحصیلی شما از دانشگاهی شرکت میکنم که سالها پیش فقط یک ترم در آنجا درس خواندم و سپس آنجا را برای همیشه ترک کردم. اکنون پس از سالها بازگشتهام تا در جشن فارغ التحصیلی شما شرکت کنم. در اینجا میخواهم سه داستان از زندگیام برایتان تعریف کنم که اولینشان پیش از تولدم آغاز شد...» شما نیز باید سخنرانی خود را در جلسات یا گردهماییهای کاری به گونهای باشکوه و تاثیرگذار شروع کنید که تمام توجهها را به سمت خود جلب کنید و بر نفوذ کلامتان بیفزایید.
یک خط داستانی قوی و منسجم ایجاد کنید
همه انسانها بهطور طبیعی دوست دارند به داستانها و قصهها گوش فرا دهند و تاثیرگذاری مسائلی که در قالب داستان بیان میشوند به مراتب بیشتر از سایر روشهای ارائه شده است. بنابراین یکی از بهترین راهها برای افزودن بر نفوذ کلامتان بر شنوندگان که میتوانند شامل کارکنان، سهامداران، مشتریان، سرمایهگذاران و حتی رقبا باشند این است که ایدهها و نکات مورد نظرتان را بهصورت داستان و روایت بیان کنید. این داستانها میتوانند از تجربیات واقعیتان سرچشمه گرفته باشند.
در سخنرانیتان از تصاویر استفاده کنید
بهعنوان یک مدیر و رهبری که میخواهد بر ذهن مخاطبانش تاثیر بگذارد، باید به یاد داشته باشید که تنها بهکار گرفتن حس شنوایی افراد کافی نیست و در سخنرانیهایتان باید برای فعال کردن حس بینایی مخاطبان نیز برنامهای داشته باشید و چه چیزی بهتر از ارائه تصاویری که درک کاملتری از منظور شما را در ذهن شنونده پدید میآورند؟
کم گوی و گزیده گوی
اصطلاحی در میان کارکنان وجود دارد که معروف است به «مرگ بر اسلاید.» تجربه نشان داده هیچ چیز برای مخاطبان و شنوندگان سخنان شما آزاردهندهتر از اسلایدهای پرشمار و در برخی موارد بیاهمیت نیست. بنابراین اگر قرار است اسلایدهایی را در حین سخنرانیتان ارائه دهید، آنها را به حداقل ممکن کاهش دهید.
مخاطبان را به مشارکت و سخن گفتن وادار سازید
صحبتهای یک سویه که در آن سخنران بهطور مداوم حرف میزند و شنوندگان باید فقط شنونده باشند بسیار خستهکننده خواهد بود و از تاثیر کلام سخنران میکاهد. پس چه بهتر که به مخاطبان نیز فرصت صحبت کردن و مشارکت بدهید و به این وسیله برای آنها ارزش قائل شوید تا آنها نیز برای صحبتهای شما ارزش قائل شوند. همیشه به یاد داشته باشید که هدف ما از سخنرانی صرفا بیان یکسری مسائل و سپس ترک محل نیست، بلکه هدف تاثیرگذاری و حصول اطمینان از نفوذ کلام بر شنونده است.
فقط بر نشان دادن اسلاید تمرکز نکنید
زمانی که دارید برای دیگران سخنرانی میکنید و در حال نشان دادن اسلایدهای متعدد هستید به یاد داشته باشید که اگر قرار بود تمام وقتتان را صرف نشان دادن اسلاید کنید، پس اصلا نیازی به برگزاری گردهمایی نبود و شما میتوانستید این کار را بهصورت مجازی انجام دهید. بنابراین در بین پخش اسلایدها دقایقی را به بیان پارهای نکات عینی یا ذکر تجربیات شخصیتان و گوش کردن به نظرات دیگران اختصاص دهید.
تماس چشمی فراموش نشود
برخی از مدیران کم تجربه ترجیح میدهند زمان سخنرانی کردن یا نشان دادن اسلایدها سرشان را روی کاغذ یا صفحه نمایشگر بگیرند و در نتیجه از تماس چشمی با دیگران خودداری میکنند، درحالیکه این کار از جهات مختلف اشتباه است. این کار از یکسو بهعنوان علامت فقدان اعتماد به نفس شخص سخنران تلقی میشود و از سویی دیگر شنوندگان را از نگاه کردن به سخنران و برقراری تماس چشمی با او محروم میکند که همه اینها در نهایت باعث کاهش نفوذ کلام سخنران میشود. بهطور کلی مدیران جوان و تازه کار باید چهرهای از خود در حین سخنرانی و ارائه مسائل در جلسات کاریشان به کارکنان، اعضای هیاتمدیره، سهامداران و مشتریان نشان دهند که بر جذبه و اقتدار آنها بیفزاید، نه اینکه از آنها یک فرد متزلزل و بیاعتماد به نفس نمایش دهد که نمیتوانند جملهای را بدون اسلاید یا متن به زبان بیاورند یا اینکه سخنران تاثیرگذاری نیستند.
منبع: Forbes - donya-e-eqtesad.com/
مترجم: سید حسین علوی لنگرودی