دست دادن در مذاکره تجاری
برندسازی و ساخت برند |
دست دادن. دست دادن به یکدیگر از رسوم دیرینه بشر است که از بدو پیدایش به صورت های گوناگونی انجام گرفته وبه شکل امروزی درامده است و آن، حکایت از ابراز محبت ودوستی وخوشحالی از به هم رسیدن دو انسان است. علاوه بر این از
مولفه های مهم دیگری که در رویارویی با مشتری وبرقراری ارتباط موثر نیاز ، است تا یاد بگیریم، دست دادن محکم واستوار می باشد
در دست دادن رعایت نکات زیر لازم است:
-1دست دادن باید خیلی گرم و مشتاقانه باشد و در حالی که دست خود را به سمت طرف مقابل دراز میکنید باید لبخندی حاکی از خوشحالی و رضایت خاطر در چهره آشکار شود و کلماتی متناسب موقع از قبیل ابراز خوشحالی ازملاقات بر زبان
آورده شود
-2دست دادن مانند راه رفتن باید نشانه ای از اعتماد به نفس و علاقه به آشنایی و ملاقات باشد. دست دادن سرد و بیحال توام با بیاعتنایی و بیتفاوتی اثر مورد نظر را در طرف مقابل ایجاد نمیکند
-3هنگام دست دادن باید تماس چشمی به طور مداوم با طرف مقابل برقرار باشد.
-4فشردن و نگه داشتن دست طرف مقابل باید در حد استاندارد با شد. زمان استاندارد جهت نگه داشتن دست طرف مقابل در حدود 3تا 5ثانیه می باشد
شیوه های دست دادن.
الف- نوع فرا دست. اگر قصد دارید به طرف مقابل بگویید که می خواهید نقش غالب را در مقابل او ایفا کنید، دست خود را طوری بچرخانید که کف آن در هنگام دست دادن به سمت پایین قرار گیرد[ .]18این نوع دست دادن نشان دهنده تسلط و
برتری نسبت به طرف مقابل می باشد.
ب – سبک مبتنی بر همکاری. در جایی که می خواهید به هنگام برقراری ارتباط با طرف مقابل، برابری ومساوات را رعایت کنیداز این سبک استفاده می کنیم. از این شیوه دست دادن در برخورد با مشتری و مذاکرات تجاری استفاده می شود چرا
که این سبک نشان دهنده مشارکت و همکاری است وهمچنین پیش زمینه یک رابطه گرم وصمیمی نیزمی باشد
ج – یحانهروش مل . اگر می خواهید خواسته های طرف مقابل را بر خواسته های خود ترجیح دهید و درامور جاری از او استفاده کنید این سبک را به کار ببرید. این نوع دست دادن همچنین در مواردی مناسب است که بخواهید با کارگزار یا کارفرمایی صحبت کنید و اسباب خاطر او را فراهم آ ورید
مولفه های مهم دیگری که در رویارویی با مشتری وبرقراری ارتباط موثر نیاز ، است تا یاد بگیریم، دست دادن محکم واستوار می باشد
در دست دادن رعایت نکات زیر لازم است:
-1دست دادن باید خیلی گرم و مشتاقانه باشد و در حالی که دست خود را به سمت طرف مقابل دراز میکنید باید لبخندی حاکی از خوشحالی و رضایت خاطر در چهره آشکار شود و کلماتی متناسب موقع از قبیل ابراز خوشحالی ازملاقات بر زبان
آورده شود
-2دست دادن مانند راه رفتن باید نشانه ای از اعتماد به نفس و علاقه به آشنایی و ملاقات باشد. دست دادن سرد و بیحال توام با بیاعتنایی و بیتفاوتی اثر مورد نظر را در طرف مقابل ایجاد نمیکند
-3هنگام دست دادن باید تماس چشمی به طور مداوم با طرف مقابل برقرار باشد.
-4فشردن و نگه داشتن دست طرف مقابل باید در حد استاندارد با شد. زمان استاندارد جهت نگه داشتن دست طرف مقابل در حدود 3تا 5ثانیه می باشد
شیوه های دست دادن.
الف- نوع فرا دست. اگر قصد دارید به طرف مقابل بگویید که می خواهید نقش غالب را در مقابل او ایفا کنید، دست خود را طوری بچرخانید که کف آن در هنگام دست دادن به سمت پایین قرار گیرد[ .]18این نوع دست دادن نشان دهنده تسلط و
برتری نسبت به طرف مقابل می باشد.
ب – سبک مبتنی بر همکاری. در جایی که می خواهید به هنگام برقراری ارتباط با طرف مقابل، برابری ومساوات را رعایت کنیداز این سبک استفاده می کنیم. از این شیوه دست دادن در برخورد با مشتری و مذاکرات تجاری استفاده می شود چرا
که این سبک نشان دهنده مشارکت و همکاری است وهمچنین پیش زمینه یک رابطه گرم وصمیمی نیزمی باشد
ج – یحانهروش مل . اگر می خواهید خواسته های طرف مقابل را بر خواسته های خود ترجیح دهید و درامور جاری از او استفاده کنید این سبک را به کار ببرید. این نوع دست دادن همچنین در مواردی مناسب است که بخواهید با کارگزار یا کارفرمایی صحبت کنید و اسباب خاطر او را فراهم آ ورید