استراتژی در مذاکرات تجاری
برندسازی و ساخت برند |
بی تردید همه کسانی که اندک اطلاعاتی پیرامون مذاکرات تجاری و حتی غیرتجاری دارند به اهمیت مبحث مذاکره اذعان دارند و نقش پررنگ آن را در سرنوشت سازمان ها مورد تأیید قرار می دهند. از این رهگذر رویکردهای مذاکره استراتژیک هر یک به نوبه خود کوشیده اند تا پاسخی در خود نیاز مذاکره کنندگان عرضه کنند. اینکه یک تیم مذاکره چگونه از این ابزارها در جهت پیش برد اهدافش استفاده کند، بسته به سطح دانش تئوریک و دستاوردهای تجربی آنهاست اما چیزی که روشن است اینکه حجم پیشرفت علمی و عملی دنیای فرا روی ما جایی برای عدم اطلاع از چنین دستاوردهای علمی باقی نمی گذارد. مدیران آینده کسانی هستند که ابزار مدیریت در آینده را به خوبی بشناسند و به بهترین نحو بتوانند آنها به خدمت بگیرند. بنابراین امروز، بجاست که پرداختن به مبحث مذاکره استراتژیک مهم و ضروری تلقی گردد. مقاله پیش رو نیز با چنین هدفی تنظیم شده است و سعی دارد تا با معرفی رویکردها با ارزش در زمینه مذاکره استراتژیک ضمن آشنایی با این مبحث عمق کاربردی بودن آن را نیز عیان سازد. و نیز توضیه برای محققان ارجمند آن است که با توجه به رویکردهای بیان شده مدلی همگون با شرایط سازمان ها در کشور عزیزمان عرضه کنند.